جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

تند خوانی چیست و چگونه می توان سرعت مطالعه را افزایش داد؟

۱۴۲ بازديد
تند خوانی چیست؟
به کار بردن اصول تند خوانی و درک مطلب، برای مطالعه و آموزش ضروری اند. تند خوانی به مجموعه ای کاربردی از راهکار های علمی و عملی گفته می شود، که سرعت مطالعه و یادگیری را افزایش خواهد داد. با استفاده از این تکنیک ها، امکان مطالعه و یادگیری در مدت زمان کوتاه تری برای یادگیرنده فراهم خواهد شد. آموزش تند خوانی برای تمام کسانی که با مطالعه و آموزش سر و کار دارند، مورد نیاز و پر فایده خواه بود. وورکساز در این محتوا، سعی دارد اطلاعاتی راجع به تند خوانی و فوائد آن در اختیار خوانندگان قرار دهد. با ما در ادامه همراه باشید.

تند خوانی چیست؟
تند خوانی مجموعه ای از راهکار های ذهنی، عملی و آگاهانه است که سرعت مطالعه را افزایش می دهد.

این راهکار ها و تکنیک ها اکتسابی است و هر شخصی با فراگیری اصول و قواعد آن می تواند در آن مهارت لازم را بدست آورد. یکی دیگر از فوائد تند خوانی صرفه جویی در زمان است؛ به این معنی که در مدت زمان کوتاه تر می توان، مطالب بیشتری را فرا گرفت. تصور کنید در یک دقیقه، بتوانید ۱۰۰۰ کلمه را بخوانید!

تند خوانی نه تنها برای مطالعه کتاب و مقالات کاربرد دارد، بلکه برای خواندن ایمیل، گزارشات، متون کوتاه و روزنامه هم کاربرد دارد.



آیا همه می توانند تندخوانی کنند؟

براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، مغز انسان می تواند گروه کلمات یا شبه جمله ها را به همان خوبی تک کلمه ها بپذیرد و این عمل، از هر جهت آسان تر است. ما هنگام مطالعه جمله را هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خوانیم؛ بلکه آن را برای درک شبه جمله هایی که کلمات نیز در آن ها هستند، مطالعه می کنیم. به عنوان مثال، خواندن جمله « منمیتوانمتندخوانیکنم »، خیلی دشوارتر از خواندن این جمله است « من می توانم تندخوانی کنم ». کسی که سرعت مطالعه پایینی دارد باید کار مغزی بیشتری نسبت به یک فرد تندخوان انجام دهد؛ زیرا باید پس از تشخیص هر کلمه، معنای آن را به معنی کلمه بعدی بیفزاید. اما فردی که سرعت مطالعه بالایی دارد، هر بار شبه جمله ها را می بیند و فقط یک اتصال ساده را بین دو قسمت انجام می دهد. بنابراین کار کمتری انجام داده و انرژی کمتری مصرف می کند.

بنابراین یکی از فواید اصلی العاده تندخوانی کردن، کار فیزیکی کمتر توسط چشمان بر روی هر صفحه می باشد که باعث می شود شما هنگام مطالعه و درس خواندن کمتر احساس خستگی کنید. در این صورت به جای اینکه خواننده حدود ۵۰۰ توقف توأم با تمرکز دید بر روی هر صفحه انجام دهد، فرد تندخوان نزدیک به ۱۰۰ توقف در صفحه خواهد داشت که عضلات چشم را کمتر خسته می کند.

روش های تندخوانی برای کنکور

.

باورهای غلط درباره تندخوانی
۱. فرد تندخوان مفاهیم را درک نمی کند.
یکی از باورهای اشتباه درباره تندخوانی این است که فرد تندخوان مفاهیم را به صورت عمیق درک نمی کند. اما درواقع عکس این مطلب درست است؛ یعنی کسی که هنگام مطالعه توقف و شروع های مکرری داشته باشد و آهسته مطالعه کند، امکان دارد که بی حوصله شود، تمرکز حواسش را از دست بدهد، حضور ذهنش کاهش یابد و نتواند مفهوم و معنی مطلبی که می خواند را به درستی درک کند. اما فرد تندخوان به دلیل اینکه عادت دارد شبه جمله ها را با هم ببیند و آن ها را به هم متصل کند، مفهوم آن ها را هم به همراه یکدیگر درک می کند. علاوه بر این، تندخوانی هنگام درس خواندن باعث می شود مطالب کم اهمیت درسی زودتر شناخته شوند و دانش آموز روی مطالب مهم تر تمرکز کند.

۲. حداکثر سرعت مطالعه ۵۰۰ کلمه در دقیقه است!
این باور نیز اشتباه است؛ براساس بررسی هام انجام شده شما در هر توقف می توانید تا حد شش کلمه را زیر دید قرار دهید، همچنین شما می توانید در هر ثانیه تا چهار توقف را انجام دهید. درنتیجه به راحتی می شود سرعت مطالعه را تا حد ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه افزایش داد؛ البته این کار با انجام تمرینات تندخوانی و استفاده از روش صحیح تندخوانی که در ادامه به شما خواهیم آموخت امکان پذیر است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.